A FILM

médiaismeret-kommunikáció, olvasás, szövegértés,


Kinél van a kamera? - Filmes munkakörök


Amikor véget ér egy film és felgördül a stáblista, kijövünk a moziból vagy kikapcsoljuk a lejátszót, pedig itt vannak feltüntetve a legfontosabb infók a filmmel kapcsolatban: ki a rendező, ki az operatőr, milyen zenéket hallottunk a filmben... 

Gyakran még a magyar filmek esetében is angol stáblista fut.

Rendező (Director)

A rendező a forgatási folyamat fő művészeti mozgatója, ő instruálja a színészeket. A rendező feladatai közé tartozik a szereplők kiválogatása, a forgatókönyv dramaturgiai alakítása, a kamerabeállítások megtervezése az operatőrrel és a vágásban való részvétel is. Jellemzően a rendező kezében van a mindenre kiterjedő művészi irányítás a filmmel kapcsolatban, ugyanakkor sokszor a rendező keze is meg van kötve a producerrel vagy gyártó stúdióval kötött megállapodások alapján, különösen Amerikában. 

Forgatókönyvíró (Screenwriter)

Sok esetben maga a rendező végzi ezt a feladatot (főként a szerzői filmekben), de amerikai alkotásokban általában különválik a két szakma, a forgatókönyvíró önállóan dolgozik, megírja a történetet, egy produkciós cég megveszi a könyvét, amelynek megrendezésére felkérnek egy rendezőt.

Rendezőasszisztens (1st Assistant Director, 2nd Assistant Director)

A rendezőasszisztens (első asszisztens) mindent tud, ami egy filmforgatással kapcsolatos.  A rendezőasszisztens együttműködik a rendezővel a forgatás közben adódó azonnali és később felmerülő feladatok megoldásában, és ezek kommunikációjában a stáb többi tagja felé. A másodasszisztens - a rendezőasszisztens irányítása alapján - felelős a stábon belüli kommunikációért és a forgatás közbeni előkészületekért, a stáb és szereposztás munkaidejéhez kapcsolódó összes adat rögzítéséért, a statiszták eligazításáért, a napi gyártási beszámolók és egyéb dokumentumok elkészítéséért.

Operatőr (Director of Photography, Cinematographer)

Az operatőr a rendezővel együtt találja ki a film képi világát, alapvetően ő felel minden egyes filmképért, de ez nem azt jelenti, hogy mindig nála van a kamera. A képek, beállítások, jelenetek megkomponálásán túl az operatőr dolga az adott filmhez illő nyersanyag megválasztása, a lefilmezendő dolgok, személyek megvilágításának irányítása, a kameramozgások beállítása, az exponált film előhívásának ellenőrzése stb. Angol nyelvterületen a fényképezés rendezőjének (director of photography) nevezik és a filmrendezővel egyenrangú művésznek tartják.

Gyártásvezető (Production Manager)

A filmkészítés egyik kulcsembere, működteti a teljes stábot. Elvégzi a munkatársakkal való egyeztetéseket, irányítja a gyártási folyamatot, elvégzi a jogi, egyeztetési és szervezési előkészítést. Megoldja a menet közbeni szervezési feladatokat, megköti, ellenőrzi a napi szerződéseket, gondoskodik a kifizetésükről. Elszámol, lezárja a filmet.

Producer (Producer)

A filmproducer a filmkészítés pénzügyi feltételeit megteremtő szakember, aki az alkotómunka zavartalan lebonyolításáért felelős. A film munkálatainak átfogó irányítását is ellátja; a bukás vagy a sikerre vitel az ő felelőssége. Munkája jóval a forgatás előtt megkezdődik.

Hangmester (Sound Designer)

A film hangsávjának vezető megalkotója, a film hangzásának megtervezéséért és kialakításáért felel. Az utómunkaszakasz során ő felelős a hangi utómunkáért, szinkronért.

Vágó (Editor)

A leforgatott filmanyag összeszerkesztését, vágását végzi a rendező útmutatásai alapján.



A KÉPI ELBESZÉLÉS ESZKÖZEI: 

A mozgóképi elbeszélés egyik legfontosabb kifejezőeszköze a használt plán nagysága, azaz a képkivágás méretei.
A plánok megkülönböztetésének a viszonyítási alapja a képen megjelenő ember. 

Fontos információk olvashatók le a képről a gépállás alapján is. Az álló ember szemmagasságához viszonyítjuk a kamera állását. Ha megváltoztatjuk a látószöget, más-más érzelmi tartalom jelenik meg a képen.



Varga Zsuzsa - vzszsa@gmail.com - gyógypedagógus- SE PA EKPMI Szakiskola ©