Ismétlés

Mi jut eszedbe a következőkről?
- Illem, erkölcs
- Adózás
- A pénz szerepe
- A bankrendszer
- Egészségügyi és szociális ellátás
- Az emberi jogok

Mi az az asszertív kommunikáció?

Az
asszertív kommunikáció azt jelenti, hogy:
1.) képesek
vagyunk tisztán, határozottan, egyértelműen képviselni
a saját érdekeinket, igényeinket.
2.) Képesek vagyunk meghallgatni, meghallani és megérteni a
másik fél valódi érdekeit és igényeit.
3.) Nehéz helyzeteinkben, érdekütközések esetén olyan megoldásokat keresnünk, amelyekben mindkét fél nyertesnek érezheti magát.
Szituációs játék:
1.) Szituáció: A tanító nem készül fel a társadalomismeret órára. Helyette gyorsan kiad valami nehéz matekos feladatot nektek, hogy jól lefáradjon a társaság.
Mi a probléma?
A tanító felkészületlen, tanulóként lemaraduk a tananyaggal. Nem a tantárggyal kapcsolatos feladatot kapunk, hanem matekot, abból a "célból", hogy fáradtak legyünk. Tehát nem veszi figyelembe a diákok érdekeit, igényeit.
Rád ez milyen hatással lenne?
Dühös / mérges / ideges / szomorú / meglepett / frusztrált lennék.
Mi lehetne rá a megoldás?
Megbeszélni, kommunikálni róla, mi áll a felkészületlenség mögött. Megoldás lehet, hogy ismétlő, gyakorló feladatokat ad, erre az órára tervez be oktatófilmet/videót.

2. Szituáció: Egy tanuló 20 perc késéssel érkezik a társadalomismeret órára, bocsánatot sem kér. Ezután folyamatosan a tanító szavába vág, hangoskodik, mellyel zavarja társait is.
• Mi a probléma? Késni tiszteletlenség. Illik elnézést kérni minden esetben, hiszen az óra menetét zavarod meg. Zavarja a tanítót és a diákokat is, ha folyton közbeszól.
• Rád ez milyen hatással lenne? Idegesít, közömbösséget érzek.
• Mi lehetne rá egy megoldás? Megbeszélni mi áll a késés mögött, lehet csak tovább tartott egy külön óra / fejlesztés, vagy reggel dugó volt, lerobbant az autó, stb. Türelmesen szólni neki, hogy tiszteletlenség, amit tesz és megkérni, hogy fejezze be. Ezt megteheti a tanító és a diák is.