Pénz7

2024.03.06

A mai órán áttérünk a pénzügyekre, a gazdálkodásra, kiadás-bevételre. 



Pénzsorrend

Feladat:
Minden tanuló kap egy pénzérmét/ papírpénzt.
A feladat az, hogy növekvő sorrendbe álljatok a kapott pénz összege szerint a tábla előtti területen. Cél: dolgozzatok össze, segítsetek egymásnak a sorrend felállításában. Érdemes először megnézni kinél van a legkisebb illetve a legnagyobb pénzérték. 

Valódi vagy hamisítvány?

Általánosságban elmondható, hogy amióta bankjegyek léteznek, azóta próbálják azokat hamisítani. A technológia fejlődésével párhuzamosan egyre jobb minőségű hamisítványokkal találkozhatunk a kereskedelmi forgalomban, ezért kiemelten fontos, hogy képesek legyünk azokat felismerni.

A bankjegyek valódiságának megállapítására számos módszer létezik.  A bankjegyeket elsősorban szemrevételezéssel vizsgálhatjuk meg. Minden forint bankjegyen több, szabad szemmel is látható biztonsági elem található. Vannak olyan jelek, amiket csak nagyító segítségével láthatunk, emellett vannak tapintással érzékelhetők és olyan jelek is, amik csak UV-A, UV-C és fehérfény megvilágításban látszanak csak.
A forintbankjegyek mindegyike tartalmaz olyan a címletre jellemző grafikai motívumot, amely kétféle fénytartományban is ellenőrizhető. A bankjegyek vízjelmezőjében szereplő motívumok kétféle (UV-A és UV-C) fényben láthatóak. Ugyanazon biztonsági elem eltérően reagál az UV-A, vagy az UV-C fényre.


Feladat: A tanulók között kiosztunk 1-1 bankjegyet. A fenti cikk szempontjai alapján lépésenként megvizsgáljuk a bankjegy minden részét, és megállapítjuk, hogy igazi vagy hamis pénzről van-e szó. 





A nagy pénzrablás

Játék: A tanulókat két csapatra osztom. A csapatokból mindig 1-1 gyerek mérkőzik meg (páratlan létszámnál valaki 2x indul). A csapatok pontjait a táblán vezetjük, majd a végén az nyer, akinek több pénzt sikerült összecsapkodnia.
A cél: a légycsapóval annyi papír aprópénzt összeszedni 10 másodperc alatt, amennyit csak tudtok! 

Végezzünk piackutatást!

Feladat: Az osztályt 3 vagy 4 fős csapatokra osztom. A csapatoknak szükségük lesz laptopra. Minden csapat kap egy bevásárlólistát és egy áruházat, amiben majd "vásárolnotok" kell. (Lidl, Aldi, Spar, Penny, CBA)
Cél: mindig a legolcsóbb terméket keressük, annak az árát jegyezzük fel a papírra.
Figyeljetek a mennyiségekre, pl.: a 2 db péksüti az 2 darab legyen, tehát ne csak 1 árát írjátok fel!

1. Feladat: a bevásárlólistát végignézve tippeljük meg, hogy körülbelül mennyit kell majd fizetnünk összesen az adott termékekért.

2. Feladat: ezután következhet a termékek árainak kikeresése az adott bolt online reklámújságjából. A bevásárlólistára jegyezzétek fel a termék árát. Ha akciós volt az adott termék, azt külön jelöljétek!

3. Feladat: adjuk össze a vásárlásunkat, hasonlítsuk össze a végösszegeket a többi csapattal. Következtetések levonása: Melyik terméket hol lenne érdemesebb megvenni, ha az a cél, hogy a legolcsóbbat vegyük meg?

Végeredmény:

....és ha nem csak pénzt, de időt is szeretnénk spórolni, akkor bátran használjuk az árösszehasonlító  Cashmap weboldalát vagy applikációját, ahol kiderül, hogy egy terméket, melyik nagyobb áruházban kaphatjuk meg a legolcsóbban.